Problems of environmental interference in emergency repairs of railway sections - a case study (Problemy ingerencji w środowisko przyrodnicze przy naprawie awaryjnych odcinków linii kolejowych - studium przypadku)

Sobkowiak, Tomasz (2025) Problems of environmental interference in emergency repairs of railway sections - a case study (Problemy ingerencji w środowisko przyrodnicze przy naprawie awaryjnych odcinków linii kolejowych - studium przypadku). Structure & Environment, 17 (1). pp. 40-48. ISSN 2081-1500 e-ISSN 2657-6902

[img] Tekst
Sobkowiak_Problems_SaE_1_2025.pdf

Download (6MB)

Streszczenie

This article presents the history of identifying the causes of emergency threats and the repair of a section of the railway line within the Wolin National Park. The author focuses on issues related to the legal aspects of environmental protection in a specially protected area that arose during the design and execution of repair works on the railway infrastructure. Numerous meetings between the Management of the Railway Line Department in Szczecin and the Management of the Wolin National Park, with both sides fully understanding the essence of technical and environmental problems of the project, led to a consensus. The scope and method of repair were established, allowing the minimization of the negative impact of the investment process on the park’s natural and environmental values while ensuring the safety of train traffic. Despite the typical and straightforward nature of the repair task, due to environmental protection constraints, non-standard construction problems were encountered, which consequently increased costs and extended the construction time. (W artykule przedstawiono historię ustalenia przyczyn zagrożenia awaryjnego i naprawy odcinka linii kolejowej w obrębie Wolińskiego Parku Narodowego. Autor skoncentrował się na problemach związanych z prawnymi aspektami ochrony środowiska przyrodniczego na terenie obszaru szczególnie chronionego, które wystąpiły w trakcie projektowania, jak i wykonywania budowanych robót naprawczych kolejowej infrastruktury komunikacyjnej. Liczne spotkania pomiędzy Dyrekcją Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie a Dyrekcją Wolińskiego Parku Narodowego, przy pełnym zrozumieniu przez obie strony istoty problemów technicznych i środowiskowych przedsięwzięcia, doprowadziły do uzyskania konsensusu. Ustalono zakres i sposób naprawy, który pozwolił na zminimalizowanie negatywnego oddziaływania procesu inwestycyjnego na walory przyrodnicze i środowiskowe parku przy zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu pociągów. Mimo typowego i prostego w realizacji zadania przy wykonaniu naprawy, ze względu na obostrzenia wynikające z ochrony środowiska przyrodniczego, natrafiono na niestandardowe problemy budowlane. W konsekwencji wpłynęło to na wzrost kosztów oraz wydłużenie czasu realizacji robót budowlanych.)

Typ dokumentu: Artykuł
Słowa kluczowe: slope, erosion, emergency threat, railway line, environmental protection, train traffic safety, landslide, skarpa, erozja, zagrożenie awaryjne, linia kolejowa, ochrona środowiska przyrodniczego, bezpieczeństwo ruchu pociągów, osuwisko
Tematyka: G Geography. Anthropology. Recreation > GE Environmental Sciences
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TF Railroad engineering and operation
Dodano przez: Agnieszka T T
Date Deposited: 22 May 2025 09:40
Last Modified: 22 May 2025 09:40
URI: http://bc.tu.kielce.pl/id/eprint/552

Biblioteka Cyfrowa

Podgląd Podgląd