The effect of an organometallic catalyst on the properties of pen grade bitumens (Wpływ katalizatora metaloorganicznego na właściwości asfaltów drogowych)

Mieczkowski, Paweł (2018) The effect of an organometallic catalyst on the properties of pen grade bitumens (Wpływ katalizatora metaloorganicznego na właściwości asfaltów drogowych). Structure & Environment, 10 (4). pp. 338-353. ISSN 2081-1500

[img]
Preview
Tekst
Mieczkowski_The-effect_SaE_4_2018.pdf

Download (444kB) | Preview

Streszczenie

The research objective of the experiments and analyses described in this paper was evaluation of the effect of a specific organometallic catalyst on the properties of 50/70 and 70/100 pen (paving) grade bitumens. The catalyst under analysis is anhydrous iron (III) chloride. It was added to the bitumens at the percentages of 0.5%, 1.0%, 1.5% and 2%. The research included determination of penetration at 25°C, ring and ball softening point test and Fraass breaking point test. The tests were carried out at three states of the tested binder: non-aged, after short-term ageing (RTFOT procedure) and after long-term ageing (PAV procedure). Additionally, viscosity was determined before and after RTFOT ageing. The experimental data were used to determine the penetration index (PI) value and the plasticity range of bitumens. An increase of the bitumen hardness was observed due to organometallic catalyst addition, particularly noticeable after long-term ageing. The catalyst was found to reduce the viscosity of bitumens in the production temperature range. (Przedmiotem badań i analiz omówionych w artykule jest ocena wpływu katalizatora metaloorganicznego na właściwości asfaltu drogowego 50/70 i 70/100. Funkcję katalizatora metaloorganicznego pełnił bezwodny chlorek żelaza (III). Dozowano go w ilości 0,5%, 1,0%, 1,5% oraz 2%. Zakres badań obejmował: penetrację w 25°C, temperaturę mięknienia wg metody „pierścień i kula” oraz temperaturę łamliwości wg Fraassa. Badania wykonano dla trzech stanów lepiszcza: przed starzeniem, po starzeniu krótkoterminowym wg RTFOT oraz po starzeniu długoterminowym wg PAV. Dodatkowo wykonano oznaczenie lepkości przed starzeniem i po starzeniu wg RTFOT. Na podstawie uzyskanych wyników wyznaczono wartość indeksu penetracji IPoraz temperaturowy zakres plastyczności TZP. Katalizator metaloorganiczny wpłynął na zwiększenie twardości lepiszcza, szczególnie po starzeniu długotrwałym. Zaobserwowano spadek lepkości asfaltu z udziałem katalizatora w zakresie temperatur technologicznych.)

Typ dokumentu: Artykuł
Słowa kluczowe: asfalt, katalizator metaloorganiczny, chlorek żelaza (III), starzenie krótkoterminowe, starzenie długoterminowe, RTFOT, PAV, bitumen, organometallic catalyst, iron (III) chloride, short-term ageing, long-term ageing
Tematyka: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
T Technology > TP Chemical technology
Dodano przez: Agnieszka T T
Date Deposited: 02 Apr 2019 11:06
Last Modified: 02 Apr 2019 11:06
URI: http://bc.tu.kielce.pl/id/eprint/242

Biblioteka Cyfrowa

Podgląd Podgląd