Analysis of the deformation of road surface construction based on monitoring climatic factors (Analiza odkształceń konstrukcji nawierzchni drogi na podstawie monitoringu czynników klimatycznych)

Iwański, Marek and Mazurek, Grzegorz and Buczyński, Przemysław (2024) Analysis of the deformation of road surface construction based on monitoring climatic factors (Analiza odkształceń konstrukcji nawierzchni drogi na podstawie monitoringu czynników klimatycznych). Structure & Environment, 16 (3). pp. 141-147. ISSN 2081-1500 e-ISSN 2657-6902

[img] Tekst
Iwanski_Analysis_SaE_3_2024.pdf

Download (1MB)

Streszczenie

The article presents the results of simulation of the deformation state of a road surface structure intended for traffic categories KR 3-4. Climatic factors such as temperature and humidity were obtained from a database collected based on the installed monitoring. The performed validation of the deformation state indicated a very good fitness of the model to the experimental results, provided that the viscoelastic model. The results indicated that the difference in pavement load time between 1 s and 1200 s in summer may result in an increase in horizontal deformation under the asphalt layer by 949%, and in winter by 74%. The calculated vertical displacement in winter after 1200 seconds of loading is equivalent to the displacement calculated after 1 second of loading the road surface in summer. (W artykule przedstawiono wyniki symulacji stanu odkształcenia konstrukcji nawierzchni drogowej przeznaczonej dla kategorii ruchu KR 3-4. Informacje na temat czynników klimatycznych takich jak temperatura oraz wilgotność pozyskano z prowadzonego monitoringu. Wykonana walidacja stanu odkształcenia wskazała na bardzo dobre dopasowanie modelu do wyników eksperymentu pod warunkiem zastosowania modelu lepkosprężystego. Wyniki symulacji wskazują, że różnica czasu obciążenia nawierzchni pomiędzy 1 s a 1200 s w okresie lata może spowodować wzrost odkształcenia poziomego pod warstwą asfaltową względnie o 94%, natomiast w okresie zimy o 74%. Obliczone przemieszczenie pionowe w okresie zimy po 1200 s trwania obciążenia jest równoważne z przemieszczeniem obliczonym po 1 s obciążenia nawierzchni drogowej w okresie lata.)

Typ dokumentu: Artykuł
Słowa kluczowe: pavement diagnostic, visco-elastic model, climatic factors monitoring, diagnostyka nawierzchni, model lepkosprężysty, monitoring czynników klimatycznych
Tematyka: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
Dodano przez: Agnieszka T T
Date Deposited: 14 Nov 2024 11:39
Last Modified: 14 Nov 2024 11:39
URI: http://bc.tu.kielce.pl/id/eprint/538

Biblioteka Cyfrowa

Podgląd Podgląd